Fejléc

HUMDA ZBP 2024/1 pályázat

Felhívás kódszáma: HUMDA ZBP 2024/1

A projekt tárgya, célja: „Környezetkímélő, kibocsátásmentes városi, hidrogén üzemanyagcellás személyszállítási járművek beszerzése”

Kedvezményezett neve: Kecskeméti Közlekedési központ Kft.

A szerződött támogatás összege: 544 331 768 Ft

A projekt megvalósításának kezdete: 2023.12.01.

A projekt tervezett befejezési dátuma: 2026.01.02.

A projekt tartalmának részletes bemutatása:

Az Európai Unió 2019 decemberében azt tűzte ki célul maga elé, hogy 2050-re teljesen klímasemlegessé válik, azaz gazdasági tevékenységeivel nem idéz elő üvegházhatásúgáz-kibocsátást. Ma az összes emisszió 20%-áért a közlekedési szektor, ezen belül pedig a kibocsátások 98%-áért a közúti közlekedés felelős, ennek értelmében kiemelt figyelmet kell fordítani a közlekedési szektorra fenntarthatósági szempontból.

Az éghajlatváltozásért felelőssé tehető üvegházhatású gázok közül nagymértékben a fosszilis energiahordozók elégetése során keletkező szén-dioxidot bocsátjuk a légkörbe. Azonban nem csak a szén-dioxid tehető felelőssé az antropogén eredetű éghajlatváltozásért, hanem egyéb gázok, így elsősorban a metán, a dinitrogén-oxid, a szénhidrogének vagy a vízgőz is. A dekarbonizációs folyamat során arra kell törekednünk, hogy ezeknek az üvegházhatásúgázoknak a kibocsátását csökkentsük.

A Kormány 2019. szeptemberében megalkotta a Magyarország új buszstratégiai koncepciójával és a Zöld Busz Mintaprojekttel kapcsolatos feladatokrólszóló 1537/2019. (IX. 20.) Korm. határozatot, továbbá a a tiszta közúti járművek beszerzésének az alacsony kibocsátású mobilitás támogatása érdekében történő előmozdításáról szóló 397/2022. (X. 20.) Korm. rendelet is.

Kecskeméten évtizedek óta több program és kezdeményezés fókuszál a környezet- és klímavédelem feladataira, a téma megismertetésére és népszerűsítésére. A 2016-ban készült Fenntartható Városi Mobilitási Terv - SUMP) kiemelt célja a közlekedési légszennyezés és zaj mérséklése, többek között a közösségi közlekedési járműpark megújításával, törekedve a 0-emisszió fokozatos elérésére.

Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata már a korábbi évtizedben is szem előtt tartotta a környezettudatosság, a klímavédelem és a fenntarthatóság megjelenését a közösségi közlekedésben, ennek érdekében 2013-ban és 2014-ben 25 db soros hibridhajtású, EURO 5 EEV alacsonypadlós csuklós jármű beszerzésére és üzembeállítására került sor. A járműveket 2019-ben az Önkormányzat a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. részére kizárólag a személyszállítási szolgáltatás céljára és idejére pénzügyi térítés nélküli használatba adta.

Projekt előzményei:

A HUMDA Zrt. Budapesten és hat nagyvárosban közöttük Kecskeméten indított hidrogén-üzemanyagcellás kísérleti projektet. A demonstráció fő célja a zéró lokális emisszióval és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő járművek tartós tesztelése volt a hazai közösségi közlekedésben, valamint az utazóközönség szemléletformálása és az adatgyűjtés a döntéshozók, üzemeltetők részére. Kecskeméten a hidrogén autóbusz tesztelése 2024. március 2-április 2. között zajlott, menetrend szerinti forgalomban.

Kecskemét határozott célja, hogy 2025-től kettő, kedvező üzemeltetési tapasztalatok esetén pedig 2028-tól összesen 10 hidrogén meghajtású járművel rendelkezzen a város. Az önkormányzat mindent megtesz annak érdekében, hogy lehetőség szerint 2028-tól Kecskemét saját kapacitással tudja biztosítani a hidrogén termelését. 

Projekt végeredménye:

2 darab hidrogén üzemanyagcellás szóló autóbusz beszerzése

Publikáció:

https://hiros.hu/szemereyne-pataki-klaudia-hiszunk-a-hidrogenbuszok-jovojeben/